Lovund - ei øy i havet.![]() Øya Lovund ligger på Helgeland, i Lurøy kommune. Kommunen har 1375 små og store øyer.
Lovund, en klippe som løfter seg opp mot himmelen.
Lovund er et livskraftig lite samfunn med en blomstrende industri.
Øya vitner om velstand. Både folk og hus trives her.
Lovund har ca. 400 innbyggere.
Et gammelt fiskemottak er omgjort til et flott Kystkultursenter.
Senteret er svært så innholdsrikt og er absolutt verd et besøk.
Fra Kystkultursenteret.
Lund-fjellet. I ei steinur her har Lundefuglene sin hekkeplass.
Øya som stiger opp av havet i bakgrunnen er Træna.
Og så kom regnet . . . . . EN AVSKYELIG OG HJERTERÅ HANDLING . . .I Helgeland Arbeiderblad av 28.06.2010 står det en artikkel om en kvinne som tok piassavakosten sin og slo i hjel små måkekyllinger. Jeg gir min fulle støtte de som reagerte på denne grusomheten. En stor takk til dere. Det er godt å se at det finnes mennesker som har hjerte for dyrene. Mennesker som tåler litt fugleskrål og skrik i en travel hekkeperiode. Til slutt vil jeg minne alle om at: Huff, sa kassadama da hun fikk pengene mine.Jeg slutter aldri å undres over tidens utvikling. Det skjer ting hver eneste dag. Ting som er stikk i strid med min innlærte oppfatning om hvordan vi skal opptre ovenfor våre medmennesker. Er høflighet, medmenneskelighet, hjelpsomhet, folkeskikk og vanlig takt og tone helt på vei ut av samfunnet? I dag tok jeg en tur til banken min. Jeg skulle sette inn litt kontanter på sparekontoen. Med kvitteringslappen i hånden kjente jeg at jeg grøsset. Jeg grøsset fordi vi beveger oss mot et samfunn som er kaldt og upersonlig. Et samfunn hvor vi slutter mer og mer å bry oss. Et samfunn hvor vi skal overvåkes og holdes under kontroll gjennom en plastbrikke. I det nye året . . . .I alle år har jeg hatt et gjensidig og trofast forhold til banken min. Vi har aldri kranglet eller hatt konflikter av noe slag. Men nå er jeg blitt litt lettere frustrert for banken min vil nemlig skilles. Banken vil bli kvitt meg. Den vil bli kvitt meg, men ikke det som står på kontoen min. Mye skulle ordnes før jul så de mindre viktige tingene ble derfor dytter lenger og lenger nedover på huskelista. Jeg startet nyåret med et skippertak. Dagene er fulle av gjøremål så jeg startet tidlig en formiddag. Jeg dro innom banken min, løp opp trappene til lokalet og forberedte meg på å trekke kølapp. Lokalet var tomt. Helt tomt, ikke en levende sjel var å se. Foran den tomme skranken stod et stort skilt som henviste kundene til minibanken, men ellers så kunne man få en liten “audiens” midt på dagen. Denne lille servicen er bare midlertidig for banken har nemlig bestemt seg for å kutte ut all menneskelig nærkontakt med sine trofaste kunder. Vi som endelig hadde lært oss dette med å trekke kølapper. Vi som endelig hadde innfunnet oss med at pågangen foran skranken i banken var så stor at et system i køen var nødvendig. Vi hadde nå blitt så vant til dette systemet at vi sågar var begynt å like det, for her traff man likesinnede, uansett stilling eller rang. Mennesker som stod og tviholdt på kølappene sine. Som tvinnet dem mellom fingrene mens de kastet stjålne blikk opp på nummertavla. Stressede mennesker som roet ned i køen mens de ventet på tur. Noen traff en kjenning eller en nabo, fikk prate litt, høre nytt. Stramme alvorlige menneskeansikter myknet og øynene glitret over noen varme ord fra sidemannen. Summende stemmer, skrapende føtter og spontane latterutbrudd. Nå etter nyåret vil flere av oss merke hvilken vei det bærer. Det er aller verst for de som har vegret seg for alt det nye som kommer. Vegret seg for alt det nye som kommer raskere enn hva hjernen klarer å ta inn. Alle de som ikke makter å sette seg inn i dataverdenens mysterier og plastikkbrikkenes makt. Alle de som foretrekker å kjenne en ekte pengeseddel mellom fingrene og som spontant ønsker å stikke til en unge noen kroner. Alle som plutselig vil overraske et kjært menneske med litt til å "kjøpe seg noe fint” for. Alle som vil legge noen kroner i en konvolutt for å gi til en merkedag eller som ønsker å ha litt liggende hjemme i tilfelle noe skulle skje. I min undring over tidens utvikling tenker jeg tilbake da jeg her om dagen ble vinket helt fremst i kassakøen på matbutikken fordi jeg var den eneste av kundene som hadde kontanter å betale med. Kortterminalene var ikke samarbeidsvillige den dagen og i butikken hersket det totale kaos. Jeg undret meg på hvordan fremtiden ville bli da jeg forlot butikken og så alle plastkortmenneskene som ble stående igjen, fastlåst sammen med handlevognene sine mens de fortvilet viftet med en brikke som der og da ikke kunne brukes til noe som helst. Jeg ser tydelig utviklingen, ser hvor dette bærer hen. Og jeg liker det ikke. 30 dagers fengsel .....Det ble altså straffen bonden fikk for dyremishandlingen i Brønnøysund (2007). Dette var en dom jeg hadde ventet spent på. Straffen for denne groteske dyremishandlingen ble altså 30 dagers fengsel, og bonden nektes å ha dyr i 5 år. Dette er ingen straff. Det er et hån. Et hån mot dyrene som ble vanskjøttet og mishandlet helt til døden kom som en befrielse. Et hån mot dyrs rettigheter og dyrevern. Dette er ingen straff, det er en klapp på skulderen. Dommen er så svak at den nærmest legaliserer dyremishandling. Bonden i Brønnøysund skulle ha fått flere års fengsel. Han skulle også ha blitt fradømt retten til å kunne eie eller ha ansvar for dyr resten av livet. Jeg ser absolutt ingen formidlende omstendigheter i denne saken. Ingen normale mennesker kan være så følelseskalde og grusomme ...Lar enkelte mennesker frustrasjonen sin gå utover dyrene? Det dukker hele tiden opp nye rystende dyremishandlingssaker. Mishandlinger som er utført med en råskap uten sidestykke. En råskap man ikke trodde var mulig. Ingen normale, friske mennesker gjør slikt. Den/de som helte tennveske over en liten kattunge i helgen og kastet henne på en brennende grill bør få en kraftig reaksjon fra myndighetene. Velkommen til Sandnessjøen.På mine lufteturer med hunden får tanker og inntrykk flagre fritt. En dag ville jeg prøve å se sentrum av Sandnessjøen med turistens øyne. Prøve å se Sandnessjøen slik de tilreisende opplever stedet. Jeg tok derfor med kamera og hund og tok en kort rusletur. Jubelen stod i taket da Sandnessjøen klarte å slippe gjennom nåløyet og fikk bystatus. Men bystatus forplikter – en by er nemlig mer enn ei lita gågate. Vi nærmer oss nå 2009. Byforskjønnelsen i området har man ikke sett noe til og Sjøbergsgt.12 ligger fortsatt slik som da jeg ble tvunget til å forlate stedet. Den eneste forskjellen er at nå ligger sentrumstomten min uflidd, overgrodd og forlatt. Men det som får bli stående/liggende/flytende i sentrum er kommet i en kategori for seg og blir muligens sett på som idyll – eller kanskje nostalgi. ![]() 21.juni 08 002 — Her er litt av det som ønsker tilreisende gjester som kommer sjøveien velkommen. Dette ligger like i nærheten av gjestebrygga i sentrum. Kanskje like greit å holde deg i lugaren. Det kalles DYREVELFERD . . .Men det man stadig og oftere hører om er grusomme, menneskeskapte dyretragedier. Det forekommer mishandling av hus-og fjøsdyr på det mest groteske. Er det ingen med makt og myndighet i dette landet som vil gjøre noe for å stoppe dette? Hvordan kan dere være vitne til at slikt til stadighet skjer uten at noe gjøres? Respekt for flagget.Vi er mange i dette landet som er glade i – og som respekterer det norske flagget. Det er derfor trist å se at det finnes offentlige etater som ikke har den samme følelsen. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer